hr-blog

معرفی بهترین مطالب در سطح وب

hr-blog

معرفی بهترین مطالب در سطح وب

مولتی متر چیست؟

مولتی متر که به عنوان ولت-اهم متر نیز شناخته می شود، یک تستر دستی است که برای اندازه گیری ولتاژ الکتریکی، جریان (آمپراژ)، مقاومت و مقادیر دیگر استفاده می شود. مولتی مترها در نسخه های آنالوگ و دیجیتال عرضه می شوند و برای همه چیز از تست های ساده مانند اندازه گیری ولتاژ باتری گرفته تا تشخیص عیوب و عیب یابی پیچیده مفید هستند. آنها یکی از ابزارهایی هستند که توسط برقکاران برای عیب یابی مشکلات الکتریکی در موتورها، لوازم خانگی، مدارها، منابع تغذیه و سیستم های سیم کشی ترجیح داده می شود. افراد DIYER همچنین می توانند یاد بگیرند که از مولتی متر برای اندازه گیری های اولیه در خانه استفاده کنند.

مولتی متر آنالوگ

یک مولتی متر آنالوگ بر اساس یک میکرو آمپرمتر (دستگاهی که آمپر یا جریان را اندازه گیری می کند) است و دارای سوزنی است که در مقیاس مدرج حرکت می کند. مولتی مترهای آنالوگ نسبت به همتاهای دیجیتالی خود ارزانتر هستند اما خواندن دقیق آن برای برخی از کاربران دشوار است. همچنین، آنها باید به دقت مورد استفاده قرار گیرند و در صورت افتادن ممکن است آسیب ببینند.

مولتی مترهای آنالوگ معمولاً وقتی به عنوان ولت متر استفاده می شوند به اندازه مترهای دیجیتال دقیق نیستند. با این حال، مولتی مترهای آنالوگ برای تشخیص تغییرات آهسته ولتاژ عالی هستند زیرا می توانید حرکت سوزن را روی ترازو تماشا کنید. تسترهای آنالوگ به دلیل مقاومت کم و حساسیت بالا، با مقیاس های کمتر از 50 میکروآمپر (50 میکرو آمپر) در هنگام تنظیم به عنوان آمپرمتر استثنایی هستند.

مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال رایج ترین نوع موجود است و شامل نسخه های ساده و همچنین طرح های پیشرفته برای مهندسین الکترونیک می باشد. به جای سوزن متحرک و مقیاس موجود در کنتورهای آنالوگ، مترهای دیجیتال خوانش را روی صفحه LCD ارائه می دهند. قیمت آن‌ها بیشتر از مولتی‌مترهای آنالوگ است، اما تفاوت قیمت در بین نسخه‌های پایه حداقل است. تسترهای پیشرفته بسیار گران تر هستند.

مولتی مترهای دیجیتال به دلیل مقاومت بالاتر دیجیتال معمولاً در عملکرد ولت متر بهتر از آنالوگ هستند. اما برای اکثر کاربران، مزیت اصلی تسترهای دیجیتال، خواندن آسان و بسیار دقیق خواندن دیجیتال است.

کاربرد مولتی متر

عملکردها و عملکردهای اساسی یک مولتی متر برای تسترهای دیجیتال و آنالوگ مشابه است. تستر دارای دو لید قرمز و مشکی و سه پورت است. سرب سیاه به پورت "مشترک" متصل می شود. سرب قرمز بسته به عملکرد مورد نظر به هر یک از درگاه های دیگر متصل می شود.

پس از وصل کردن سیم‌ها، دستگیره را در مرکز تستر می‌چرخانید تا عملکرد و محدوده مناسب برای آزمایش خاص را انتخاب کنید. به عنوان مثال، هنگامی که دستگیره روی "20 ولت DC" تنظیم شده است، تستر ولتاژ DC (جریان مستقیم) را تا 20 ولت تشخیص می دهد. برای اندازه گیری ولتاژهای کوچکتر، شستی را روی محدوده 2 ولت یا 200 میلی ولت تنظیم کنید.

برای خواندن، انتهای نوک تیز فلزی لخت هر سرب را به یکی از پایانه‌ها یا سیم‌های مورد آزمایش لمس می‌کنید. ولتاژ (یا مقدار دیگر) در تستر خوانده می شود. استفاده از مولتی متر در مدارها و تجهیزات برق دار ایمن است، مشروط بر اینکه ولتاژ یا جریان از حداکثر امتیاز تستر تجاوز نکند. همچنین، باید مراقب باشید که در حین تست پرانرژی، هرگز به انتهای فلزی لخت تستر دست نزنید زیرا ممکن است شوک الکتریکی دریافت کنید.


توابع مولتی متر

مولتی مترها بسته به مدل، قادر به قرائت های مختلف هستند. تسترهای پایه ولتاژ، آمپر و مقاومت را اندازه گیری می کنند و می توانند برای بررسی تداوم استفاده شوند، یک آزمایش ساده برای تأیید مدار کامل. مولتی مترهای پیشرفته تر ممکن است تمام مقادیر زیر را آزمایش کنند:

  • ولتاژ و آمپر AC (جریان متناوب).

  • ولتاژ و آمپر DC (جریان مستقیم).

  • مقاومت (اهم)

  • ظرفیت (فاراد)

  • رسانایی (زیمنس)

  • دسی بل

  • چرخه کار

  • فرکانس (هرتز)

  • اندوکتانس (هنریس)

  • درجه حرارت سلسیوس یا فارنهایت

لوازم جانبی یا حسگرهای ویژه را می توان به برخی مولتی مترها برای خوانش های اضافی متصل کرد، مانند:

  • سطح نور

  • اسیدیته

  • قلیایی بودن

  • سرعت باد

  • رطوبت نسبی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد